Skip to content

Klass(er) i Baldur's Gate EE?

RafnerRafner Member Posts: 64
edited July 2012 in Svenska
Jag spelade aldrig igenom Baldur's Gate när det begav sig, utan fokuserade endast Baldur's Gate II. Nu är det dock (äntligen) dags! Det var länge sedan jag var så här upprymd inför ett spel, vilket kan ses som lite ironiskt då spelet nu nästan är femton år gammalt.

Men i alla fulla fall. Vet någon om de kits som fanns med i Baldur's Gate II kommer att finnas med i denna nyutgåva? Kommer Monk att finnas med och kommer den då vara en vettig klass att spela?

Sist men inte minst, vilken klass kommer er Bhaalspawn att vara?
«1

Comments

  • scriverscriver Member Posts: 2,072
    Yup, de använder Infinity-motorn så som den var för BGII, så klasserna och prestigeklasserna ifrån ToB kommer åt finnas med. De har även sagt att de skulle vilja släppa fler prestigeklasser (och raser) efter BGEE är ute, om de får tid, vilket är schysst. Vad jag kan förstå verkar ryktena vara överens om åt den nya NPCn kommer vara en Monk, dessutom, men vem vet hur pass belagda de egentligen är.

    Själv kommer jag spela en Fighter/Mage, eller möjligtvis Thief/Mage. Vi får se. I vilket fall lär det nog bli någon sorts Mage på något vis.
  • WinthalWinthal Member Posts: 366
    Personligen tror jag att den nya NPC:n är någon sorts cleric, antagligen med evil alignment. Vild spekulation från att ha sett bilden bara men...

    Monk kommer finnas med, och den kommer suga tungt :P Monken är inte ens bra i början av BG2 på lvl 7-8 (men blir grym senare). En level 1 monk kommer vara oerhört seg... särskilt med tanke på att han inte kan göra magisk skada och således inte kan skada flesh golems eller wraith spiders mfl.

    Jag känner mig lite sugen på att köra en Undead Hunter (paladin kit) just nu, +3 to hit och damage vs. alla undead.. BG1 kryllar ju med undead, och bonusarna kommer hjälpa enormt på låg levels särskilt.
    Rafner
  • RafnerRafner Member Posts: 64
    Monk kommer finnas med, och den kommer suga tungt :P Monken är inte ens bra i början av BG2 på lvl 7-8 (men blir grym senare). En level 1 monk kommer vara oerhört seg... särskilt med tanke på att han inte kan göra magisk skada och således inte kan skada flesh golems eller wraith spiders mfl.
    Jag har ett minne av att ha hört (då Baldur's Gate II var aktuellt) att Monk i Infinity Engine-spelen (även IWD och senare IWD 2) var ganska kass då den i spelen saknade vissa förmågor/bonusar/vad-det-nu-var som fanns tillgängliga i bordsrollspelet. Stämmer det, eller svamlar jag?
  • WinthalWinthal Member Posts: 366
    @Rafner hmm, det mesta borde finnas med som går att implementera. Monken blir ju immun mot massa saker på hög level och får mängder med magic resistance, knytnävarna räknas dessutom som upp till +3 enhancement. Jag är inte super bevandrad i pen and paper D&D dock, så det kanske finns massa godis som monken blir snuvad på...
  • RafnerRafner Member Posts: 64
    Okej. Har nämligen gillat Monk väldigt mycket sedan Neverwinter Nights, så jag är lite nyfiken på att spela som en i Baldur's Gate.
  • karpaszkarpasz Member Posts: 74
    Rogue, rogue-/wizard (mc/dc) eller bard, chaotic evil, human antar jag.
    Det är mest intressant att spela chaotic evil-/lawful evil.
  • karpaszkarpasz Member Posts: 74
    (även p&p)
  • ShinShin Member Posts: 2,345
    edited July 2012
    Brukar ofta köra mage, mycket för att BG/D&D 2nd edition-reglerna inte ger utrymme till melee-klasserna att göra så mycket mer än att stå still och använda autoattack, medan mages och priests får en hel uppsjö av spells och då kan variera sig mycket mer.

    Alternativt brukar jag köra monk eller thief och använda NearInfinity för att skapa litet olika intressanta klass-anpassade abilities för mina karaktärer.

    Edit: Detta alltså när jag spelar från BG1 till ToB. På de lägre levlarna kan ju inte casters göra särskilt mycket heller.
  • RafnerRafner Member Posts: 64
    Shin said:

    Brukar ofta köra mage, mycket för att BG/D&D 2nd edition-reglerna inte ger utrymme till melee-klasserna att göra så mycket mer än att stå still och använda autoattack, medan mages och priests får en hel uppsjö av spells och då kan variera sig mycket mer.

    Mjo, det här är det största problemet jag har med AD&D-spelen. På de lägre nivåerna finns det inte speciellt mycket att göra som spelare, annat än att placera sina karaktärer så bra som möjligt. Och som du säger, för närstridsklasser blir det inte mycket bättre även på högre nivåer. Men, jag kan inte låta bli att gilla närstridsklasserna ändå, eftersom de (framförallt på högre nivåer) är såna köttkvarnar. Man känner sig så härligt mäktig när man bokstavligt talat slår fienderna i småbitar på löpande band.
  • Xaio30Xaio30 Member Posts: 1
    Blir förmodligen en Sorcerer först och främst. Monk låter kul i teorin men blev tråkigt då det inte fanns särskillt mycket karaktärsutveckling att leka med.
  • WinthalWinthal Member Posts: 366
    I PnP förstår jag att fighters blir tråkiga att spela contra mages, men i BG är det snarare en bonus att dom är så lätthanterliga eftersom du ändå styr ett helt party med sex karaktärer varav säkert minst 3 st kommer vara casters.
  • ShinShin Member Posts: 2,345
    edited July 2012
    Winthal said:

    I PnP förstår jag att fighters blir tråkiga att spela contra mages, men i BG är det snarare en bonus att dom är så lätthanterliga eftersom du ändå styr ett helt party med sex karaktärer varav säkert minst 3 st kommer vara casters.

    Också en rimlig synpunkt. En skillnad mot PnP (åtminstonde mina PnP-sessioner) är dock att karaktärer över level 15-20 eller så är ganska ovanliga, för att inte tala om sådana som når 30 och 40 som i BG2/ToB, så det är sällan/aldrig jag har sett PnP-mages verkligen nå sin fulla potential, medan de fortfarande behöver gå igenom en relativt lång period av förhållandevis låg styrkenivå. I BG däremot får man verkligen chansen att ta en mage hela vägen.

    Å andra sidan så innehåller BG mycket mer frekvent stridande än någon PnP-kampanj jag har hört talas om, vilket är en fördel för melee-karaktärer som inte är beroende av ständig vila. Som caster i början av BG måste man i princip vila efter varje encounter om man vill göra något annat än att kasta darts.


    Hursomhelst, det är förstås rimligt med att styra flera karaktärer som kräver olika mycket micromanagement, men generellt brukar jag ändå känna mig mest involverad i min egen karaktär - så är det någon jag ska lägga mycket tid på att kontrollera i strid så ser jag helst att det är just den. Är jag själv en mage t.ex. så lägger jag ned betydligt mer tid på att välja ut spells och använda dem än vad jag gör om jag använder Edwin som mage och själv spelar en melee-klass.
  • RingoRingo Member Posts: 39
    Shin said:

    Också en rimlig synpunkt. En skillnad mot PnP (åtminstonde mina PnP-sessioner) är dock att karaktärer över level 15-20 eller så är ganska ovanliga, för att inte tala om sådana som når 30 och 40 som i BG2/ToB, så det är sällan/aldrig jag har sett PnP-mages verkligen nå sin fulla potential, medan de fortfarande behöver gå igenom en relativt lång period av förhållandevis låg styrkenivå. I BG däremot får man verkligen chansen att ta en mage hela vägen.

    Elminster är level 35 i 3.5-versionen. Bara det säger väl en del.

    Jag tycker mest att det är viktigt att Charname har ihjäl många fiender. Det ska märkas att hen är bäst på plan som bhaalspawn. Hela kan någon annan göra.
  • elysXelysX Member Posts: 21
    Wizard Slayer säger jag bara...slaktade i princip allt i min väg^^
  • LindeblomLindeblom Member Posts: 257
    Jag lutar nastan alltid at en tjyv av nagot slag. Scoutar alltid ensam med hyfsad "stealth", mjukar upp tufft motstand med en "back stab".
    Har lange varit sugen pa en assasin, men jag antar att jag far lasa in mig pa for/nackdelar igen. Tror mig komma ihag att Assasin's bara far 15%/level att leka med?
  • ShinShin Member Posts: 2,345
    @Lindeblom Stämmer bra det, gör oftast att det inte känns värt det för min del (i längden iaf.. deras poison är faktiskt rätt bra i BG1, men utvecklas inget vidare och blir mindre och mindre användbart i BG2/ToB). Finns en mod som uppgraderar dem litet och inför att de måste vara evil, fast sådant kan man ju ändra på efter tycke och smak.
  • BalquoBalquo Member, Developer Posts: 2,746
    edited September 2012
    .
    Post edited by Balquo on
  • ducerinoducerino Member Posts: 8
    Tyckte att sorceror i bg2/tob blev sjukt mäktig, om man valde rätt spells och rätt eq kunde man ju bomba ut hela sin spell-arsenal innan fienden gjorde nåt (tack timestop)!
  • ShinShin Member Posts: 2,345
    Ja, timestop och improved alacrity-kombinationen är en påtagligt viktig orsak till att sorcerers och mages är såpass effektiva när de levlat upp. Med mods som ökar AI:n litegrann som SCS så blir det dock inte riktigt lika effektivt längre eftersom man måste lägga en stor del av tiden på att riva ned lager av defensiva spells.
    ducerino
  • ChosenByGodChosenByGod Member Posts: 3
    Helt missat att det fanns en svensk del. Aja, för min del börjas det alltid med en Paladin. Iaf sen min fighter upptäckte ett visst vapen på en viss varelse. Vill ju inte spoila för nån som INTE spelat 2:an
  • RafnerRafner Member Posts: 64
    Ja men hörni, nu så där ett och ett halvt år efter att tråden skapades, vad blev det? Vilken klass och vilka NPC:er lirade ni med? När spelet först släpptes körde jag igenom det med en Kensai (tanken var att dual-klassa i tvåan) med vad jag ansåg vara det bästa partyt i spelet (Kagain, Edwin, Viconia, etc.), ett jäkla ondskefullt party dvs.

    Nu under julen 2013 plockade jag fram det igen och bestämde mig för att jag nog ändå ville ha en multi-klassad Fighter/Mage i tvåan istället (jag väntar fortfarande på iPad-versionen). Och jag föredrar att spela som god, så för första gången blev det ett party som inte fokuserade på att vara så kraftfullt som möjligt, utan jag ville ha ett party som var gott och som bestod av de karaktärer man börjar med i tvåan, de levande iaf.

    Partyt blev alltså: jag, Jaheira, Minsc, Imoen, Ajantis och Neera. Kändes rätt bra ändå, och att klara spelet var definitivt inga problem.
    Shin
  • ShinShin Member Posts: 2,345
    Jag har kört en monk och en shadowdancer playthrough, är i färd men en moddad psionicist nu - väldigt kul. Vanliga NPCs för mig brukar vara:

    - Imoen (alltid)
    - Minsc eller Dorn (Dorn är litet väl elak i SoA för min del)
    - Rasaad (ibland)
    - Viconia (alltid i SoA och ToB)
    - Edwin (om jag inte är mage själv)
    - Neera (ibland)
    - Mazzy (ibland, ofta om jag är mage)
    - Yoshimo (tills jag fått tillbaka Imoen)
    - Jan (ibland)
    - Kivan (alltid i BG1)
    - Sarevok i ToB
  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    Tjena.

    Körde en Blade genom BG1 och påbörjade BG2 med samma char. Eftersom jag metagamar en hel del så rök ju så klart Drizzt och två fina klingor hamnade i min Blade's nävar. Det gjorde det förstås lite lättare än annars, men det tråkiga med blade är att i BG1 lirar man till största del som en gimpad fighter pga de löjligt få antalet spell slots. Räcker inte ens för en enda strid med buffar förrän du närmar dig max level, vilket nåddes snabbt med tanke på fusket med att chunka Drizzt.

    Har även kört Archer igenom stora delar av BG1, vilket var en cake walk. Nu lirar jag mest IWD dock, vilket faktiskt passar mig bättre eftersom jag aldrig kan sluta påbörja nya karaktärer innan jag är klar med mina förra och i IWD kan jag iaf starta sex åt gången och därmed stilla mitt restartis syndrom hyggligt länge.

    Någon av er som lirar MP ?
  • RelSundanRelSundan Member Posts: 918
    Jag skulle kunna tänka mig lite multiplayer om intresset fortfarande är kvar, men då kör jag helst Baldur's gate 2, tycker det är mer intressant pga den stora variationen på monster, vilket skulle göra det roligare. Tycker även att 1:an är lite för enkel, speciellt om jag skulle spela med andra personer.

    @Skatan
  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    edited June 2016
    @RelSundan Har mer eller mindre slutat spela IWD sedan posten ovan och lirar numera mest BG1 på PC:n och BG2 på paddan. Det går lite i vågor, men måste erkänna att jag (äntligen?) börjat fatta varför ändå rätt mkt folk gillar BG1 mer än 2. Har börjat gilla friheten med de olika kartorna och de lägre levels man har.

    Har faktiskt FF (flickvänsfritt) i helgen, så om vädret inte är skitbra (är det soligt är jag nog mest utomhus så klart) kanske vi kan höras av under lördagen? Imorgon är det ju fotboll och bira.

    Edit: Förresten, vilken version kör du? Jag har fortfarande inte köpt SoD så kör på version 1.3 med några mods (BGtweaks framförallt) har aldrig kört MP så vet inte hur det funkar med att vi måste ha synkroniserade versioner osv eller om det blir den som hostar som sätter standarden.
  • RelSundanRelSundan Member Posts: 918
    Jaha, ae jag spelar inte IWD längre, hade ett grymt party men stötte på en bugg som förstörde spelet, och jag orkade inge tjivas med det, hittade inget på webben.

    Jag har ju då tyvärr bara Baldur's gate 2 på datorn, så jag vet inte om det kommer gå eftersom du kör på paddan(??)

    Angående första Baldur's gate så har du en poäng, jag har liksom ibland bara haft lite svårt med att fastna i en playthrough. Jag ska testa med lite SCS, älskar det till 2:an.

    Jag har tyvärr inte FF, men eftersom vi ses så ofta (hon är ju hos mig nästan hela lovet) så det gör ju ingenting om jag ägnar lite tid åt datorn.

    @Skatan
  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    Jag har BG2 på PC också alltså, så det är inga problem så sätt. Har 1.3 + mods på PC:n och 1.3 vanilla på paddan. BG1 har jag en äldre version, typ 1.1 tror jag. Kan ju uppdatera dem så klart men hade tänkt ta dem direkt upp till 2.X så fort de fixar character outlines till optional. Kanske är lite fånigt, men tycker inte om den cartoonish-känslan man får av konturer på karaktärerna.

    Jag har inte ens internet på min burk normalt sett, men ska dra dit en kabel (har ett gammalt nätverkskort utan wifi) under helgen tänkte jag. Blev även sugen på att lira lite diablo2 efter den tråd bengoshi och O_bruce börjat.
  • RelSundanRelSundan Member Posts: 918
    edited June 2016
    Okej, jag kör ju senaste versionen av 2:an med SCS installerad och Dungeons be-gone ( sen flera år, känner att jag bar stressar genom den för att jag hatar den, såklart kan vi glida igenom den om det skulle bli kaos med moddet)

    Men jag tror att karaktär-outlines går att ändra själv i nuläget, jag kan bekräfta det ikväll om inget annat. Själv stör jag mig inte, man tänker inte på det efter ett tag. ^^

    Ah jag har aldrig kört Diablo alls och har ingen kopia av spelet för den delen, så där får du köra utan mig!
    @Skatan

    EDIT:
    Skatan said:


    Edit: Förresten, vilken version kör du? Jag har fortfarande inte köpt SoD så kör på version 1.3 med några mods (BGtweaks framförallt) har aldrig kört MP så vet inte hur det funkar med att vi måste ha synkroniserade versioner osv eller om det blir den som hostar som sätter standarden.

    Jag kör den senaste, 2.3 eller vad det nu är, och jag har som sagt bara 2:an på PC, vi steam. Jag har inte heller köpt SoD, funderar nog på att göra det lite efter pengarna jag får in nu under sommaren.

    Jag har bara SCS installerat, och sen har jag försökt hoppa in i lite random games här o där, men blev nekad för att jag har annorlunda inställningar i baldur.ini (60 fps) som strulade, men jag vet inte riktigt hur det styrs. Kan ju alltid googla lite, kanske göra en tråd osv.
    Som sagt va, Baldur's gate 2, 2.3 med SCS, är det nägot vi skulle kunna köra på?
  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    Aha, det kanske redan är fixat (char outlines). Har faktiskt försökt att läsa så lite som möjligt om 2.0+ och SoD för att sen när jag får chansen att lira igenom det så vill jag göra det utan att veta ngt innan.

    Dibbe var verkligen en klassiker back in the day. Har lagt mer timmar på det än på BG totalt sett. Det är dock ngt helt annat i spelväg och är inte jämförbart. Det var dock roligast att köra i grupp men man hittade ju alltid folk online på den tiden det begav sig.

    Hur gammal äru förresten?
  • RelSundanRelSundan Member Posts: 918
    Jo jag tror nog det!

    Har sett lite videos så jag vet ju ungefär hur det fungerar, inte riktigt min kopp te.

    Betydligt yngre än dig, snart 18 bara, hoppas inte det är något problem, vet själv hur jag kan vara petig med o köra med mycket yngre ^^
Sign In or Register to comment.