Skip to content

Klass(er) i Baldur's Gate EE?

2»

Comments

  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    Hehe, klart det inte är ngt problem. Rätt kul att det kommer in nya gamers som lirar såna här gamla klassiker.
  • RelSundanRelSundan Member Posts: 918
    Nya o nya, jag har spelat Baldur's gate sen jag var 6-7 eller något haha! Det går ju dock inte att övertala sina andra vänner att spela detta, de förstår inte vad de missar!
  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    Hehe åh fan. Är det din farsa som fått dig att spela eller?

    Nää, fattar det. Jag var inte direkt sugen på att spela pac-man när jag var i tonåren och fetare spel släpptes hela tiden, hehe..
  • RelSundanRelSundan Member Posts: 918
    Min mamma köpte spelet medan hon väntade mig då, innan jag föddes dvs. Sen en dag så gav hon mig fodralet med 6 skivor (vilka tider) och jag kom aldrig ifrån candlekeep för jag kunde inte engelska oså. Började väl spela mer senare o då kom jag ut men jag förstod aldrig vad jag skulle göra o blev lite smått sur för jag ville in i storstaden. Slutade med att jag var Max level innan naskhel mines, haha.

    Det är ju så det blir.. Tråkigt nog
    DreamingViks
  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    Hahaha, fan vad roligt! det är ju rätt fantastiskt att hon köpte det till en 6-7-åring. Första ggn jag spelade kom jag inte heller ut ur candlekeep. Jag lirade en thief och blev lika förvånad varje gång folk ville döda mig bara jag tog ngt i en låda någonstans :D Hade ju inte en suck mot watchers som en level 1 thief heller. Jag var la 10 år äldre än vad du var dock.
  • RelSundanRelSundan Member Posts: 918
    Nej asså hon köpte det för eget bruk, något att göra medan hon väntade mig, och sen blev jag ett litet spelfreak så hon gav mig det haha. Och sen spelade jag bara Fighter eller Cleric. Brukade använda algerons cloak på allt o alla i spelet, kände mig så mäktig muhahah.
  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    OK, det var rätt fördomsfullt av mig att tro att det var först din farsa och sen inte tro att din morsa köpte det till själv. Men jaja, det är sånt som händer. Det är först sen jag kom till det här forumet jag faktiskt pratat med tjejer som gillar BG. Ingen jag känt/känner har någonsin lirat RPG tyvärr.
  • RelSundanRelSundan Member Posts: 918
    Haha, spelar ingen större roll ändå, bara jag som spelar det ändå. ;)
  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    Har försökt få min sambo att börja spela, men hon har inte velat testa. Hade varit så jävla kul att lira ihop. Brukade spela ett annat gammalt spel som heter heroes of might and magic (HOMM) med en föredetta. Det var skitroligt.
  • RelSundanRelSundan Member Posts: 918
    Försöker få min flickvän att testa jag med. Ska köpa 1:an o avinstallera SCS, men det lär ju inte va så kul om hon inte gillar det. Brukar spela lite left4dead med henne, men inget mer.

    (Känner hur vi kommer av ämnet klasser här :D)
  • RelSundanRelSundan Member Posts: 918
    Juste! Måste poängtera att i 2.x kan man numera spela spelet som icewind dale, alternativet "create party" kommer upp när du jar gjort din charname, behöver inte gå fram o tillbaks genom multiplayer längre, såg att du föredrog eget party. @Skatan
  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    Det är för min brutala restartitis jag har föredragit egna parties. Jag har inte slutfört en playthrough sedan 90-talet typ, haha :D Har tagit upp ett par karaktärer till ToB men sen tröttnar jag alltid. Oftast kommer de inte längre än till cloakwood eller baldurs gate, på sin höjd. Nu för tiden spelar jag så lite dock att jag har spelat med vanliga NPC's. Har en stalker jag moddat lite som jag försöker få igenom BG1 just nu och en gammal zerker/cleric som ska döda yaga-shura.
  • RelSundanRelSundan Member Posts: 918
    Ah jo, restarties är fan förjävligt, men jag har kryddat till det nu med SCS, så håller på med en sorcerer i SoA och ett annat sparande med ett custom party, ska dock ta bort den o köra från bg1 och sen utgå därifrån.
    Skatan
  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    Har väldigt svårt att spela vanillaklasser dock (för att återgå till ämnet). Nu för tiden spelar jag nästan alltid karaktärer jag moddat i keeper. T.ex min stalker där jag bytte proficiencies från dual till twohand och tog bort favoured enemy men ska låta få mastery istället etc. Den andra killen som fortfarande är "aktiv" är en dwarf MC zerker/cleric som jag spelade som om han var dual class, dvs först berzerker upp till level 11 om jag minns rätt (500k xp) sen single class cleric till level 12, sen modda jag honom till multiclass berzerker/cleric istället för att låta honom vara singleclass cleric. Den gubben blev förstås alldeles för bra, men så är det i princip alltid när man lägger kits på MC's. Kits är dock mkt roligare än vanillaklassera, så har svårt att låta bli.

    På paddan moddar jag inget, så har en Blade där och en F/T jag lunkar fram med lite långsamt.
    RelSundanlolien
  • RelSundanRelSundan Member Posts: 918
    Jag moddar aldrig karaktärerna, jag tycker de är bra som de är, sen gillar jag inte att ändra för mycket på saker. Gillar inte heller mod som lägger till diverse saker som quest, items o sånt, för att det kan vara för OP (även det minsta ser jag som fusk)

    Har försökt med Blade ett par gånger men jag blir verkligen less på för låg THAC0, speciellt på en frontare. Om jag kör någon form av fighter så är de oftast FT multi o dual, Berserker/mage då såklart^^
  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    Fastnade i soffan hela helgen efter en jävligt blöt fredag, så startade inte ens datorn.

    Njae, THACO0 på en blade är sällan låg eftersom du levlar rätt snabbt som en bard men det är klart, du är ju ingen fighter och en pip i prof's är lite klent. De enda fighter där din låga tahc0 spelar roll är de du ändå buffar sönder dig inför, så jag tycker inte det spelar jättestor roll. Men det är klart, en F/M eller F/M/T är oftast bättre än en blade. Det coolaste med blade är ju just att du är inte bäst på ngt men du är rätt bra på allt. Jag gillar emellanåt att lira underdogs.

    @lolien; Svensk? I thought you were american
  • KalesraKalesra Member Posts: 234
    @Skatan Tro det eller ej, det finns amerikaner som pratar svenska ;) Jag är amerikansk men jag bor i Sverige och pratar (tyvärr pinsamt dåligt) svenska. Jag har faktiskt just upptäckt att det finns svenskspråkiga här. Vad kul att jag kan öva lite svenska och samtidigt pratar om Baldur's Gate! Tjena!
    lolien
  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    Hej @Kalesra och välkommen. Den svenska delen av det här forumet är otroligt dött (de flesta svenskar pratar och skriver engelska obehindrat så vi har sällan behov av egna underforum) men du är varmt välkommen att öve din skriftliga svenska här.

    Säg till vilken nivå du vill att jag/vi skriver på och hitta på vilket ämne som helst så lovar jag att svara och hjälpa dig.

    Förresten, apropå amerikan i sverige, har du sett tv-serien "welcome to sweden"? Jag bara undrar om det är något i den du faktiskt kan känna igen dig i? :)
    lolienKalesra
  • RelSundanRelSundan Member Posts: 918
    Åh vad trevligt! Hur länge är du här? Precis som @skatan sa, så anpassar jag min svenska efter hur bra du förstår den. Jag tycker du skrev på väldigt bra svenska i ditt första inlägg där! @Kalesra
    Kalesra
  • KalesraKalesra Member Posts: 234
    @RelSundan, Tack så mycket! :blush: Tyvärr är min muntliga svenska mycket sämre. :( Jag har bott här i ungefär ett år med min man (han är tysk) och vår son som är snart 2 år gammal.

    @Skatan, haha, svenskar pratar så jävla bra engelska att jag måste verkligen tvinga dem att lida genom mina försök att prata svenska. ;)

    Jag skulle säga att min läsförståelse är väldigt bra. Jag talar flytande tyska och det gör det mycket lättare att förstår svenska. Dessutom läser jag jättemycket på svenska: nyheter, fantasy-romaner, serietidningar, osv. Biblioteket är min bästa kompis. Det vill säga att ni inte måste förenkla nåt för min skull. Skriva gärna normalt. :)

    Jag har inte sett "Welcome to Sweden" men det låter intressant.
  • SkatanSkatan Member, Moderator Posts: 5,352
    @kalesra: jag märker det, du skriver felfri svenska. När någon felfritt lägger in svordomar på precis rätt ställen, och när man fattar när någon är ironisk, då får man nog säga att personen är fullärd i språket :) Du har ju åtminstone tickat av den första och det känns som du skulle fixa den senare lätt med.

    Känns nästan konstigt att skriva på svenska på ett forum. Har knappt gjort det sedan jag började min "internetkarriär" för sisådär 20 år sedan snart.

    Kan f.ö. nämna att min förmåga att prata svenska inte tycktes hjälpa mig ett skit när jag skulle försöka lära mig tyska, hehe.. fy fan vilket svårt språk det var! Iaf tyckte den 15 till 18:åriga versionen av mig det.
Sign In or Register to comment.